U bent in Centraal Amerika en u weet het, als... - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Matthijs Plak - WaarBenJij.nu U bent in Centraal Amerika en u weet het, als... - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Matthijs Plak - WaarBenJij.nu

U bent in Centraal Amerika en u weet het, als...

Door: Matthijs Plak

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

27 April 2014 | Mexico, Mexico-stad

Ter afsluiting van een hoofdstuk in een odyssee zonder kop nog staart, even een kleine samenvatting van de sfeer alhier. Voor alle duidelijkheid, México, ook het zuiden, heeft naar mijn mening weinig met Centraal Amerika te maken, waarbij Guatemala een twijfelgevalletje is daar ik alleen Antigua gezien heb. Dus, het volgende betreft Panama t/m El Salvador waarbij we Belize even vergeten.

U bent in Centraal Amerika en u weet het, als:

- er drie maal per dag rijst met bonen op het menu staat
- u God op uw blote knieen dankt bij aankomst van bestemming
- de motor van het busje gewoon blijft draaien wanneer er bijgetankt wordt
- uw reis ten alle tijde begeleid wordt door een stemmig wijsje (e.g. menea tu chapa, up in her belly, el choque, busy bumaye, met als grootste troef ´Daddy Yankee´)
- ABBA ineens in het Spaans zingt
- Philips de hostels verlicht
- de eigenares van een hostel met een stalen gezicht zegt: ´Ja, dit is echt een heel rustig hostel hoor, hier is nog niemand om het leven gekomen...´ Nu, dat gaat natuurlijk gelijk op TripAdvisor.
- alle taxis (en de meeste bussen) voorzien zijn van teksten als ´Jezus is God´, ´Ik kan alles met God aan mijn zijde´, ´De Goede Herder´ en `God, ik vertrouw in u´ (een enkele keer afgewisseld met een sticker van sexende mensen of het opdruk ´I love to fart´)
- mensen voorop i.p.v. achterop de fiets vervoerd worden
- de apotheek nog het meest lijkt op een Jamin winkel: men neme een puntzak en een schepje, ja, gooi maar vol met antibiotica, en wat zijn die lekkere rode pilletjes? Doe ook maar een stuk of wat. Of het wat meer mag zijn? Tuurlijk, we geven een feestje...
- agenten ´varkens´ (chanchos) genoemd worden naar hun onstilbare behoefte aan smeergeld. Aanvulling van Lucía: in México zegt men ´puerco´ i.p.v. ´chancho´, en agenten hebben de bijnaam ´puercops´ :)
- men een ongekende voorliefde met bijnamen heeft. Nicaraguanan zijn ´Nica´s´, Costaricanan ´Tico´s´, El Salvadorezen ´Guanacos´, Hondurezen ´Catrachos´ en Guatemalezen ´Chapines´. Wat persoonsnamen betreft: Jesus is ´Chucho´, Fransisco ´Paco´ of ´Pancho´, José ´Pepe´ of ´Chepe´, Alphonso ´Poncho´, Rosarico ´Chayo´, Mercedes ´Meche´, Salvador ´Chava´, Enrique ´Quique´, Concepción ´Concha´, Gregorio ´Goyo´, Eduardo ´Lalo´, Ignacio `Nacho´, Lourdes ´Loulou´, Isabel ´Chabela´, Guillermo ´Memo´, Ruiz ´Wuicho´ en ga zo maar door
- iedereen bier en rum drinkt tijdens het uitgaan
- overspel tot kunst verheven wordt, waarbij de moraal van vrouwelijke maagdelijkheid onverminderd aanwezig is
- Europa ´Spanje´ betekent
- men óf voor Barcelona is, óf voor Real Madrid
- op bepaalde tijden van de dag het Guinnes book of Records geinformeerd kan worden dat er weer een wereldrecord ´aantal mensen in een voertuig´ gebroken is
- iedereen in is voor een praatje (vooral voetbal doet het goed)
- Van Basten gemeengoed is (minder in Nicaragua overigens waar honkbal de nationale sport is) en in mindere mate Gullit
- brood zoet is
- seizoenen eigenlijk niet bestaan
- u vier maal per dag een sms krijgt met prachtige aanbiedingen van uw provider
- iedereen belangrijke punten i.p.v. straatnamen gebruikt om de weg te wijzen. Zo zal niemand zeggen: en dan bij Avenida Juarez rechtsaf, nee, het is: drie blokken voorbij de katedraal naar rechts en dan nog twee blokken na de supermarkt. Zo wordt op de website van AON, een internationale verzekeringsmaatschappij, de locatie van hun vestiging in Managua omschreven als ´waar vroeger de Cabrera bioscoop was, en dan anderhalf blok naar het oosten´, en beschreven de ondernemers van Hotel con Corazón León hun adres (nota bene op de avenida principal) als ´na de katedraal naar het noorden, en dan een half blok voorbij de Spaanse ambassade´ :)
- alle open vragen met `sí` beantwoord worden, hetgeen oppasssen is als je, net als ik, nogal suggestieve vragen stelt

Anyway, er blijft nog een hoop onbenoemd, maar elke CA-ganger zal zich er ongetwijfeld in herkennen. Aanvulling zijn overigens welkom!

Over drie uur gaat het richting San Cristóbal, waarna ik op donderdag vanaf Cancún naar huis vlieg.

Was getekend,

El Flaco, El Gran Maestro, El Gran Matias, San Matias, Panamá, Chele, Güero (om er een paar te noemen)

• 27 April 2014 - 22:12

Babak:

We houden het bier voor je koud hierzo. Benieuwd naar je verhalen gozer!

• 27 April 2014 - 22:16

Pauline:

Haha, heb om een aantal wel moeten lachen. Gelukkig kun je je (voetbal-)ei goed kwijt bij de Centraal-Amerikanen. Heel veel plezier nog de laatste paar dagen en vergeet God niet op je knieën te danken vlak voordat je het vliegtuig instapt ;)

• 28 April 2014 - 10:38

Roos:

El Gran Maestro? Moeten we je daar nu mee aanspreken? whahaha, dat zal ff wennen worden in ons nederige landje...

• 28 April 2014 - 15:32

Paul Van Noort:

Beste Thijs,

Ik heb reuze genoten van al je beschrijvingen. Wat een geweldig werelddeel, wat een geweldige groep Zuid Amerikanen, wat een fijne opvatting over van alles en nog wat. Helemaal anders en toch zo vertrouwd vreemd. Vreemd, hè.

Zou je zo goed willen zijn om voor je naar huis vliegt bij de apotheek in Mexico een halve literfles Pentobarbitol, of phenobarbital, oid te kopen? Ook voor veterinaire toepassingen is goed genoeg. Bij mogelijke haken en ogen (niet goed voor te stellen na je levensechte voorstelling van de apothekische nering) kunnen wellicht de ouders van Julia behulpzaam zijn.
    Kosten worden uiteraard vergoed. Ik hou je op de hoogte van het effect.
    nb daar krijgt je géén gedonder mee op Schiphol of ander drugs allert tussenlandingsplaatje. Gaat om medicijn, geen bewustzijnsverruimer oid; in tegendeel, zou ik zeggen.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Hartelijke groet, Paul van Noort

• 05 Oktober 2014 - 19:30

Esmeralda:

Jaja. Hotel dus. Fijn dat ik me toch geen zorgen hoef te maken over de keuze in vrienden van Jirsi en Kim. Het is niet de eerste keer dat ik zo in de zeik genomen ben, maar het is wel voor het eerst dat dit ongeveer anderhalve minuut na kennismaking gebeurt. Mijn complimenten hiervoor! En veel succes daar :).

Groetjes,

Esmeralda